Route Midwinter Classic

De Midwinter Classic gaat terug naar de kust.

Saskia Noort schreef en Blöf zong er al over. De MWC doet het in 2015.
De route van traject 1 zal u zeer verbazen. We rijden een groot gedeelte in deze editie over prachtige smalle weggetjes en nog smallere bruggetjes, direct aan de kustlijn van de Noordzee!  In dit gebied staan vele prachtige, nog authentieke molens.
 
Na de kustlijn steken we het Noord-Hollands kanaal over op een nog maar weinig voorkomend type vlotbrug.
Natuurlijk ontbreekt ook de kronkelige Westfriese Zeedijk niet, ook wel Westfriese Omringdijk genoemd. Reeds in de 12de eeuw werd al gestructureerd aan de dijken gewerkt. In het poldergebied onder Schagen staan ook nog veel oude houten huisjes waaronder die in Krabbendam.
U dient in het eerste traject zo weinig mogelijk rode wegen te rijden, dat lijkt op zich niet al te moeilijk met al die smalle weggetjes in Noord-Holland.
In de aansluitende Special - die natuurlijk niet mag ontbreken - moet u proberen de langst mogelijke route te rijden, zonder wegen en samenkomsten van wegen voor tweede maal te rijden. 
 
Tweede Traject
Na de rust en lunch bij Restaurant Jules in Heerhugowaard gaan we naar het oosten en bereiken op het verste punt bijna weer de zee! Deze keer de (voormalige) Zuiderzee wel te verstaan. We rijden via Abbekerk onder Medemblik door en zijn dan hemelsbreed maar 1 km van het IJsselmeer en 32 kilometer  van de Noordzee waar we in het eerste traject waren. Zo smal is Noord-Holland uiteindelijk maar.
Dan een zuidelijke route terug via Wognum en Ursem
We doen dat via een zeer gevarieerde route over de schitterende dijkjes van de oude Noord-Hollandse polders, zoals De Berkmeerpolder, Polder De Lage Hoek, Polder De Vijf Vereenigden, Baasdorpermeerpolder en de Wogmeerpolder.
Dit zijn allemaal betrekkelijk kleine polders van hooguit 10 vierkante kilometer. Ooit waren er alleen slingerende dijkjes om een gebied, dat afhankelijk van het seizoen droog stond of onder water stond. Ongeveer 400 jaar geleden zijn die polders met behulp van watermolens definitief droog gebied geworden. Maar die dijkjes zijn praktisch onveranderd gebleven.
Toen de polders droogvielen en de agrarische sector tot bloei kwam zijn de bekende stolpboerderijen gebouwd. In Noord-Holland staan totaal ca. 5000 van deze stolpboerderijen. De oudste daterend uit de 17e en 18e eeuw, maar de meeste zijn gebouwd in de eerste helft van de 19e eeuw.
Ook in het tweede traject is er maar 1 kaartleessyteem: Zo min mogelijk rode wegen. Inderdaad hetzelfde systeem als in het eerste traject!!
Dus op 8 februari geen gedoe met diverse ingewikkelde kaartleessystemen met afwijkende regeltjes.
Wat niet wil zeggen dat u niet scherp moet zijn!. Zeker de sportklasse zal goed moeten opletten, want de kortste en meest logische route zal niet altijd de juiste route zijn…..
De moeilijkheidsgraad voor de toerklasse is aanzienlijk lager. Die kunnen wat rustiger genieten van het mooie Noord-Holland, maar ook zij zullen alert moeten blijven om de juiste route te rijden en geen routecontroles te missen.

© Stichting "de Wegkruisers" Amsterdam - KvK nummer 34304701